Konstruktionsændringer

Gruppen har under byggeforløbet gennemført en række konstruktionsændringer, hvoraf de vigtigste er:

 

Flytning af Venturi

Gruppen havde tidligt modtaget oplysninger om, at Europa Aircraft var inde i overvejelser om at flytte venturi'en fra haleplanet og til undersiden af venstre vinge. Dette skulle bevirke større nøjagtighed under bestemte flyvestillinger.

Gruppen har hjemkøbt en venturi i USA og monteret den under venstre vinge. Efterfølgende har Europa fabrikken indført en tilsvarende modifikation.

 

Påmontering af navigations- og strobelights

Oprindeligt er flyet ikke forsynet med navigationslys eller flashlights. Gruppen besluttede dog på et meget tidligt tidspunkt, at flyet skulle udrustes med Anti-collision Nav- og strobelys. Valget faldt på et system fra Wheelen engineering co. inc. i USA.

Den venstre vinge forsynes med rødt lys fremefter og hvidt lys bagud samt strobelight, og den højre vinge forsynes med grønt lys fremefter og hvidt lys bagud samt strobelights. Gruppen har valgt at købe et system med to separate strømforsyninger, der anbringes i vingetipperne helt ude ved lyset. Alternativt havde været een central strømforsyning. Strømforsyningen forsyner strobe-lights med højspænding, og for ikke at få problemer med elektrisk støj, valgte gruppen at anskaffe et system med to separate strømforsyninger, der anbringes ude i hver vingetip tæt på lyset.

På billederne nedenfor er vist lys og strømforsyning:

 

 Dette er den plade hvorpå anti-collisionslyset skal monteres. Pladen passer ind i en udskæring der er lavet i hver vingetip.
 

 Dette er strømforsyningen til anti-collisionslyset. Der anbringes een strømforsyning i hver vingetip.
 

 På billedet ses både strømforsyning, navigationslys og strobelys.

 

Ændringer i "Baggage compartment"

For at skabe mere plads i bagerummet, har gruppen valgt at indføre enkelte af de modifikationer der er en del af ændringerne til en Europa XS. Modifikationen indebærer, at hattehylden flyttes bagud, og der monteres en vandret plade bagud mod hattehylden. Samtidig flyttes fuel indtaget fra toppen af fuselagen til siden af fuselagen.

På billedet herunder er vist cockpitmodulet set bagfra, efter at hattehylden er skåret væk. Hattehylden limes så igen fast ca. 30 cm bagud.

 

 Hattehylden er skåret bort efter at cockpitmodulet er fastlimet i fuselagen.

 

Montering af elektronisk kapacitiv brændstofmåler

Gruppen har valgt at installere en elektronisk kapacitiv brændstofmåler. Forberedelsen til montering af denne har stået på et stykke tid. Da brændstoftanken er monteret i cockpitmodulet (piloten læner sig nærmest op ad brændstoftanken), så skulle brændstoftank og cockpitmodul forberedes for montering af brændstofmåleren forinden cockpitmodul og tank blev fastgjort i fuselagen. PÅ nedenstående billede ses den udskæring der er lavet i cockpitmodulet, hvori brændstofmåleren endelig skal placeres.

 

 Udskæring i cockpitmodul og tank for placering af elektronisk brændstofmåler.

Udskiftning af midterkonsol

Gruppen har valgt at udskifte den oprindelige cockpit midterkonsol med den midterkonsol der indgår i Europa XS flyet. Den ændrede midterkonsol giver mere benplads til især pilot, men også til passageren.

 

 Den oprindelige og den nye midterkonsol. Den hvide konsol er den nye. Det ses, at formgivningen giver bedre benplads.
 

 Den gamle midterkonsol inden udskæring.
 

 Den nye midterkonsol anbringes i modulet.

 

Konvertering fra halehjul til næsehjul

En meget stor beslutning for gruppen var valget af at konvertere flyet fra at være et halehjulsfly konfigureret som et monowheel fly med "outrigger legs" og delvist optrækkeligt hovedhjul, til at være et traditionelt "tri-gears" fly med 2 faste hovedhjul og et næsehjul.

Årsagen til denne beslutning var vedholdende rygter om at monowheel udgaven var særdeles vanskelig at manøvrere i sidevind på jorden, det vil sige under taxi, start og landing. Adskillige havarier vidnede om at der var hold i disse rygter. De samme problemer syntes ikke at være knyttet til den senere udviklede tri-gear model.

Da flybyggegruppen er sammensat af piloter der som individualister har meget forskelligt erfaringsniveau, var gruppen bange for, at skulle bruge kræfter på havarier i forbindelse med manøvrering på jorden, med de deraf følgende lange perioder hvor flyet ikke ville være flyvedygtigt.

Fabrikken var så venlig at tage de returnerede dele tilbage til fuld pris, hvorfor konverteringen kunne gennemføres for ca. 10.000,- kr. Selve arbejdet med konstruktionen og monteringen havde gruppen vurderet til at være af ca. samme omfang.

Konverteringen medfører, at flyet samtidig forsynes med elektriske flaps.

For mere detaljeret beskrivelse af konverteringen, - se venligst siden "Montering af hoved- og næsehjul m.m."

 

Installation af NACA luftindtag

Gruppen vedtog i september måned 2002, at montere luftindtag i kabinen. Da vi i slutningen af oktober alligevel skulle have varer hjem fra Europa Aircraft, og da John Kirkegaard alligevel skulle omkring virksomheden for at hente andre varer fik vi disse NACA luftindtag med hjem. I november 2002 begyndte vi installationen af disse. På billederne kan ses hvordan. Når vi ønskede at montere disse luftindtag, skyldes det erfaringer fra andre. Der kan blive ganske varmt i kabinen.
 
 

Her ses luftindtaget inde fra kabinen. På knappen kan der skrues op for luft udefra.
 

John Kirkegaard igang med at slibe et af dde huller til der er udskåret i fuselagen.
 

Der skal fræses ud, således at luftindtaget har et anlæg på siden af fuselagen.

 

Ændring af siderorets wire trækbeslag

Det af fabrikken leverede beslag for bevægelse af siderorsfladen fandt gruppen ikke særligt hensigtsmæssig. Dels skulle der være hul ind til fuselagen og wiren wille komme ud i det fri. Vi fandt det langt mere hensigtsmæssig at bruge det oprindeligt modtagne beslag til det oprindelige halehjul, da vi stadig lå inde med det. Beslaget blev tilpasset og anvendt i stedet for fabrikkens noget besynderlige konstruktion.
Billederne viser konstruktionen.
 
 

Her ses fabrikkens nye beslag for drejning af sideroret.

Højre wire skal gå ud gennem et hul i siden af fuselagen.
 

Det beslag gruppen har anvendt er det oprindelige der sad på det originale næsehjul. Det ses øverst på billedet. Beslaget er skåret af.
 

Christen ligger inde i kroppen i færd med montering af det beslag vi har valgt at anvende.
 

Her kan beslaget anes bagest i kroppen. Det er nu monteret.