Valg af fly

De første tiltag der iværksattes var desuden følgende:

Følgende byggekit blev undersøgt:

Stoddard Hamilton Glasair III (300 HP), Glasair Super II-S, Glasstar
TRI-R Technologies KIS-2, KIS Cruiser
Skystar Aircraft Corporation Kitfox - Vixen, Kitfox - Series 4
Europa Aviation Ltd. Europa Classic
Aero Designs Inc. Pulsar, Pulsar XP

Efter mange debatter besluttede gruppen sig for at flyet skulle bygges i glasfiber (composite). Det indskrænkede mulighederne og efter studier af ydeevne og økonomi faldt valget på "Europa Classic" fra Europa Ltd. i England.

 

"Europa Classic" flyet som gruppen valgte at bygge fotograferet på en tur til England hvor nogle af gruppens medlemmer besøgte fabrikken.
 

 "Europa Classic" testflyets instrumentpanel

Specifikationerne for det valgte byggesæt fremgår af nedenstående tabel:

 Antal sæder 2
 Vinge bredde 7,93 m
Vinge areal 9,18 kvm
Længde 5,85 m
Højde 1,59 m
Bredde 0,91 m
Bagage kapacitet 31 kg
Total vægt 959 kg
Max. vinge belastning 66,7 kg/kvm
Brændstof kapacitet 70 liter
 "Never exceed speed" (Vne) 165 kts (305 km/t)
Anflyvningshastighed 60 kts (111 km/t)