Hoved- og næsehjul og meget andet.

Efter sommerferien 2000 påbegyndes arbejdet med montering af hoved- og næsehjul. Flybyggegruppen arbejder i denne periode i 2 arbejdsgrupper. Den ene gruppe skal tage sig af montering af ophæng til næsehjulet og montering af "rudder" (pedalsystemet til styring af sideror), og den anden gruppe skal sideløbende tage sig af at montere hovedhjulene. Arbejdet forventes afsluttet med udgangen af år 2000. Desuden har gruppen en række stående opgaver såsom overfladebehandling af vinger og rorflader, samt planlægning af "cabling" af fuselagen m.m.

På nedenstående billede ses det ene hovedhjulsben prøveopsat, understøttet af en skinne mens opmåling og tilpasning foregår.

 

 Billedet viser det højre hovedhjulsben der er prøvemonteret og understøttet af en skinne, mens der foregår opmåling og tilpasning inde i fuselagen til fastgørelse af benet.

 

 Billedet viser de forstærkninger der er lavet til fastgørelse af hovedhjulsben i fuselagen. Hullet i midten er styret til hovedhjulsbenene.

 

 Forstærkningerne til hovedhjulene er lavet i begge sider af fuselagen.

 

 Billedet viser det ene hovedhjul færdigmonteret med bremsecylinder.

 

 Hovedhjulet i nærbillede.

 

 Prøvemontering af hovedhjul.

 

 Prøvemontering af hovedhjul. Tidspunktet er marts 2001, og hovedhjuls konstruktionen er nu færdig.

 

 Prøvemontering af hovedhjul.

Samtidig med, at der arbejdes på færdiggørelse af hovedhjulene og monteringssystem til fastgørelse af hovedhjulene, arbejdes der som tidligere nævnt parallelt med såvel tilpasning af fuselageoverdelen og med konstruktion og tilpasning af baggagerummet samt med tilpasning af døre, færdiggørelse af dele til dørlåse, monteringen af pedal system, overfladebehandling af vinger og øvrige bærende dele. De efterfølgende billeder er fra nogle af ovenstående aktiviteter.

 

 Bjarne arbejder med konstruktion af bunden til baggagerummet.
 

Christen er kravlet ind i fuselage overdelen under arbejdet med tilpasning til underdelen.
 

 Fuselage overdelen er lagt ned på gulvet, og der arbejdes med forstærkninger af selve fuselagen. Det hele er forberedelser før pålimning af overdel til underdel.
 

 Her ses een af de forstærkninger der udføres. Der er tale om en ramme lige bag ved dørene. Der indklæbes skum, og det hele beklædes med adskillige lag glasfiber.
 

 Billedet viser en af de to dørrammer. Indersiden af dørrammen er skåret ud, og der laves tilpasninger til montering af låsemekanismen.
 

 Billedet viser dørrammen set fra ydersiden. I det borede hul skal akselen til dørhåndtaget sidde.

Også parallelt med de øvrige aktiviteter arbejdes der med påmontering af næsehjuls- og motorophæng samt montering af pedal arrangement.

 

 Næsehjuls- og motorophæng er her færdigmonteret
 

 Her arbejder Christen og Flemming med detaljer omkring monteringen af pedalsystemet.
 

 På dette billede ses pedal systemet færdig monteret

På nedenstående billede ses Karsten Hansen i færd med at spartle den højre vingeoverside. Spartling, slibning og færdigbearbejdning af overflader er en meget stor opgave. I stedet for at anvende den epoxy baserede filler som leveres fra Europa fabrikken, har Flybyggegruppen besluttet at anvende et amerikansk fabrikeret system til overfladebehandling. Systemet leveres af et firma der hedder Polyfiber. Systemet består af 4 komponenter:

 

 Karsten Hansen er her igang med at påføre Superfill på den højre vingeoverside.

De streger der kan ses fra vingeforkant til bagkant er en 0.7 mm nylonsnøre der er udspændt, og som bruges til at trække spartlen - der dækker over 2 snører - ad.

 Gruppen er også igang med at udarbejde en "cabling-plan" for fuselagen, og det første udkast til en sådan plan er vist på nedenstående billede.

   Første udkast til en "cabling - layout plan" til fuselagen.