Motorinstallationen påbegyndes

På byggeaftenen den 6. december 2001, blev motoren for første gang monteret. Alt var forberedt til montering af motoren, og på denne aften besluttede gruppen at prøvemontere motoren for at sikre sig, at der ingen problemer var med motorophæng osv.

På billederne herunder ses motoren med motorophæng fastgjort til skroget. Alt passede perfekt, og prøveinstallationen forløb uden problemer.

 

På billedet ses hele motoren fra højre side ophængt i sit motorophæng. Delene passede perfekt.
 

Motoren set bagfra. Læg mærke til at samtlige motortilslutninger er forsynet med plastik dæksler for at beskytte.
 

Her ses motorophænget nedefra.
 

Motorophænget set ovenfra.
 

Motoren sert bagfra fra højre side.

Motoren er en 100 HK Bombardier-Rotax motor, med dobbelt elektronisk tænding.
 

Planet set forfra med motor ophængt. Bemærk, at de 2 døre er installeret.

Udstødning monteres

Montering af dele på motoren blev påbegyndt november 2002.
Som noget af det første blev udstødningen påmonteret. På billederne herunder er udstødningen monteret.
 
Selve monteringen forløb uden nogen problemer.
 
 

John er her optaget af monteringen af udstødningen.
 

Her er udstødningen færdigmonteret.
 

Oliebeholder monteres

I november 2002 blev oliebeholderen ligeledes monteret. Oliebeholderen er monteret til højre for motoren op at væggen indtil kabinen. Beholderen er ophængt på et beslag monteret til lejligheden. En ganske enkel operation.
 
På billederne ses beholderen monteret.
 
 

Oliebeholderen er her fastmonteret til højre for motoren.
 

Oliebeholderen set fra oven.
 

Motoren sendes til England

Vi skriver nu sidste halvdel af 2014, så der er gået temmelig mange år siden vi fik vores Rotax 912 ULS hjem i 2001. I den mellemliggende periode er alt monteringsarbejde blevet udført, og motoren har været på værksted i Tyskland for at få gennemført en opdatering. Motoren har indimellem været påmonteret og aftaget utallige gange, men den har aldrig været roteret. Vi er imidlertidig nu så langt med flyet, at motoren nu skal slutmonteres, og alle lednings- kabel og slangetilslutninger skal foretages.
 
Før dette skal gennemføres har vi dog valgt at sende motoren til England for total adskillelse - udskiftning af pakninger og slanger og gennemførelse af diverse opdateringer, samt udskiftning af nødvendige dele. Denne process tog godt en måneds tid, og i november 2014 fik vi motoren tilbage.
 
Herunder kan ses billeder af den totalt adskilte motor.:
 
 
 

 På de nedenstående billeder

ses de forskellige motordele.

 

 Vi fik at vide fra værkstedet i England, at motoren var i særdeles god tilstand, hvilket i praksis betød, at det kun var nødbendigt at skifte pakninger og slanger, samt udføre nødvendige opdateringer.
  Her ses knastakslen. Som det kan ses er den helt fri for korrosion og lignende.
   
   
   
   
 

 Her er motoren igen monteret efter at den er kommet hjem fra England.

Vi er i gang med at lave de sidste kabel og slange monteringer.

Denne dag blev motoren for første gang roteret med startmotoren.
 
Det var også en stor dag da vi fik motoren hjem fra England igen og fik den monteret.
Vi forventer at den skal startes her i første halvdel af det nye år. Hvis du klikker Her kan du se den blive roteret for første gang.