I juni måned 2000 bestilte gruppen både motor og propel til OY-RAF.
Dermed har gruppen hjemkøbt samtlige nødvendige dele undtagen "Avionics" - altså Kommunikations- navigations- og andet kontroludstyr. Gruppen har endnu ikke bestemt omfanget og fabrikatet af "Avionics" udstyr.
Gruppen har længe talt om hvilket fabrikat og hvilken type motor der skulle anvendes, og i løbet af det sidste år stod det mere og mere klart, at tidspunktet for valg og hjemkøb af motor nærmede sig. Da Europa Aircraft derfor i begyndelsen af sommeren 2000 fremkom med et acceptabelt tilbud på Rotax motorer slog gruppen til.
Europa Aircraft anbefaler, at man anvender fabrikatet Rotax. Dette fabrikat er gennemprøvet i Europa flyene og supportes af Europa Aircraft. Andre fabrikater, er kun sporadisk testede. På dette tidspunkt ville valg af andre motortyper end Rotax ville bevirke mindre support fra Europa Aircraft.
Der pågår i øjeblikket afprøvning og prøveflyvning med en 2 cylindret dieselmotor på ca. 120 Hk, men disse forventes først afsluttet med certificering i 2001/2002. Derudover flyver der i øjeblikket nogle Europa'er med japanske motorer af typen Subaru, men erfaringerne er endnu for ringe. Desuden har Volvo og BMW lavet en motorkonstruktion, men erfaringerne er endnu for ringe.
Fabrikken der egentlig hedder "Bombardier-Rotax" er et kanadisk-Østrisk firma. Fabrikken laver såvel certificerede som ucertificerede motorer. Den hjemkøbte motor er en kvalitets certificeret motor.
Der findes 3 typer at vælge imellem:
Alle motorer er vandkølede boxermotorer, med en tør sump. Motorerne er kaburatormotorer med 2 kaburatorer. Motorerne er forsynet med 2 separate tændingssystemer med 2 tændrør til hver cylinder. Motorerne har en integreret generator, hvor krumtappen direkte driver generatoren. Motoren kommer komplet med udstødningssystem, olie- og vandkøler, monteringssystemer, diverse motorinstrumenter, "slipper clutch" kobling, spændingsregulator m.m. Motoren har udtag til direkte at kunne tilslutte en vacuum pumpe, til produktion af vacuum til gyroinstrumenter.
Gruppen har valgt at købe Rotax 912S udgaven. Dels af økonomiske årsager, og dels fordi denne konfiguration giver en fornuftig performance. Europa Aircraft opgiver, at en Tri-gear konfigureret med en 912S i 8000 fods højde med 75% powersetting har en cruise-speed på ca. 250 km/h, og at en tri-gear konfigureret med en 914 i 10.000 fods højde med 75% powersetting har en cruise-speed på 307 km/h.
Kittet kan købes med "fixed pitch propeller" eller med "adjustable variable pitch propeller". Den sidste er ca. 15.000 kr dyrere end den første.
Gruppen valgte at hjemkøbe den fast indstillede propel. Propellen er produceret i aluminimum og kulfibre.
Den samlede pris for motor, motorinstallationskit og propel er ca. 120.000 kr.
Motor, propel og motorinstallationskittet ankom den 22. august 2000 til Hadsten. Stor var spændingen hos gruppen, og samme aften inspicerede nogle medlemmer af gruppen forsendelsen og konstaterede, at alt var ok, pånær udstødningssystemet som manglede.
En forespørgsel til Europa Aircraft viste, at det var korrekt. Fabrikken havde fra sin underleverandør modtaget nogle fejlproducerede udstødningsenheder. Udstødningssystemet ville derfor blive eftersendt.
|
|
|
|
Den 05. september 2000 skulle Århus Flyveklub på besøg, og samme dag blev motoren udpakket, så den kunne besigtes af medlemmerne. Herunder ses nogle billeder af motor og propel.
Propellen er 3-bladet og af typen fabrikatet "Warp". Propellen er produceret i aluminium og kulfiber.
Gruppen regner med at være klar til at påbegynde motorinstallationen i slutningen af 2000.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|